Monday 1 April 2013

PENDAHULUAN

Resos menurut Norani Idris, resos  memberi maksud  peralatan atau perkakasan dan bahan perisian media yang telah dikenalpasti untuk dipilih, dibina dan dipinda bagi menyokong dan mengendalikan sendiri proses pengajaran dan pembelajaran.

      Selain itu, bahan sumber atau resos juga merupakan apa - apa penerbitan, bahan, gambar, perkakas, model, carta, objek alat radas yang berperanan untuk menyebarkan atau meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran.

      Bagi subjek MTE 3109 ini, guru pelatih dikehendaki untuk menyempurnakan satu tugasan projek yang mengandungi beberapa sub-tugasan yang berbeza. Pertama sekali, guru pelatih perlu mengarang satu esei berkenaan kepentingan penggunaan resos seaktu sesi PdP Matematik.
     
      Kemudian, tugasan yang kedua adalah berkenaan pembinaan resos secara berkumpulan. Resos yang dibina itu akan digunakan untuk menyokong pelaksanaan sesi PdP.Seterusnya, bagi tugasan yang ketiga, guru pelatih perlu menyediakan satu Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang lengkap. RPH tersebut perlu disediakan berdasarkan topik Matematik yang telah dipilih serta resos yang telah dibina.

      Tugasan keempat adalah pelaksanaan pengajaran mikro yang akan dilaksanakan oleh guru pelatih di bawah pemantauan pensyarah pembimbing sewaktu sesi kuliah dan akhir sekali, segala kandungan tugasan projek ini perlu dimuatkan ke dalam ruangan blog yang perlu dicipta dengan inisiatif sendiri.


No comments:

Post a Comment