Monday 1 April 2013

MEMBINA RESOS

Dalam tugasan kali ini, pelajar dikehandaki untuk membuat resos yang bersesuaian dengan tajuk yang dipilih. Tajuk yang telah diilih adalah tajuk pengenalan topik peratus kepada murid darjah lima. Pengetahuan sedia ada murid adalah murid telah belajar pecahan wajar.

1.BAHAN PEMBUATAN
Bahan yang digunakan untuk membuat kad domino adalah sekeping mounting board  yang dipotong dalam saiz yang seragam. Kemudian guru menampal kertas yang dicetak diatasnya pecahan dan peratus.

Gambar 1.0

Gambar kad Domino Peratus
2.  CARA PENGGUNAAN
Pada permulaan guru hendaklah membahagikan murid kepada beberapa kumoulan. Bilangan pemain bagi permainan ini adalah 3-5 orang bagi setiap kumpulan. jika bilangan murid ramai, guru boleh membuat lebih banyak kad. sekurang-kurangnya seorang murid akan mendapat 3 keping kad Donimo Peratus Pada permulaan permainan, sekeping kad perulaan akan dicabut dan diletakkan di atas permukaan meja atau permukaan yang rata. Setelah undian dilakukan, pemain pertama akan meletakan gabungan pasangan yang betul antara peratus dan pecahan perseratus. contohnya 45%, maka pemain perlu meletakan bahagian pecahan perseratus 45/100 berhanpiran bahagian 45%. Kumpulan Pemenang dikira berdasarkan kepantasan menyusun kad mengikut padanan yang sesuai. Jika ingin lebih meriah, guru boleh sediakan hadiah kepada kumpulan yang menang.
Gambar 1.2

Pelajar akan menyusun padanan kad yang sesuai

Gambar 1.3

Keadaan kad yang lengkap disusun





No comments:

Post a Comment