RUMUSAN
Aktiviti yang disediakan kebanyakannya adalah berpusatkan murid.
Pembelajaran menjadi lebih bermakna dan berkesan jika murid-murid yang
melakukan aktiviti pembelajaran.
Bagi murid-murid yang cerdas,
aktiviti yang disediakan lebih mencabar, murid-murid perlu membaca dan memahami
arahan dalam Kad Domino Peratus serta
menjalankan aktiviti dengan lebih berdikari. Bagi murid-murid yang lemah,
aktiviti pengajaran yang sama dijalankan tetapi dengan bimbingan guru.
Murid-murid berasa lebih yakin dalam menjalankan aktiviti pembelajaran dan
memahami apakah yang sedang dilakukan.
Murid-murid juga dipupuk dalam aspek pemikiran kritis
semasa mereka membuat pengiraan blok asas. Pemikiran kritis adalah penting
dalam pembelajaran matematik kerana murid-murid berkeupayaan untuk membanding
beza, membuat ramalan, menyelesaikan masalah matematik dan membuat keputusan
yang relevan.
Aktiviti-aktiviti yang disediakan adalah dari mudah ke
lebih susah. Murid-murid perlu menguasai dan memahami konsep penukaran pecahan
perseratus kepada peratus dahulu dan barulah bersedia untuk mempelajari
bagaimana untuk mengira pecahan wajar lain kepada peratus. Pembelajaran secara
berperingkat dapat memastikan murid-murid benar-benar memahami apa yang
dipelajarinya. Seterusnya murid-murid dapat mempelajari kemahiran-kemahiran
matematik yang lebih susah dan kompleks.
No comments:
Post a Comment